Husvagnssemester.blogg.se

En blogg som handlar om våra semesterresor med husvagn i europa.

På camping i Linhamn, Malmö

Publicerad 2013-07-12 16:03:13 i Allmänt,

Har blivit några dagar med mkt bilåkande därför har vi inte kunnat blogga så mkt.
Sist var vi på väg till München.
Vi hamnade på en rätt sunkig camping där.
Slitna sanitetsbyggnader och halva campingen beståd av gamla slitna och smutsiga husvagnar där det såg ut som det bodde billig utländsk arbetskraft permanent.
Campingen hade bara två stjärnor och vi kom fram till att det var under vår standard. Tur det bara var för en natt.
Igår var planen att köra ca 55 mil för att vi då endast skulle ha ca 45 mil kvar till Köpenhamn.
Men vi körde längre än så, mycket längre.
Barnen är ju helt otroliga och verkar kunna åka hur mycket bil som helst.
Dom började prata om att vi skulle köra hela vägen till färjan, men dit var det över 80 mil så det kan dom glömma sa vi.
Men vi kände ändå att det var läge att köra på så länge vi orkade för att istället få kortare etapper senare.
Vi startade kl 8:30. Sen gjorde vi matstopp på Ikea i Leipzig. Denna gång var det bättre med husvagnsparkeringar.
Skönt att få en riktig svensk lunch för under 200 kr för 5 pers. Dagen innan gick lunchen på 600 på ett raststopp efter motorvägen.
Då hade vi kört ca 40 mil.
Sen körde vi på, när man passerar en massa orter och sevärdheter efter vägen så börjar man fundera många gånger att det skulle vara intressant att svänga av och kolla. Men det här är ingen sån resa, då skulle det ta ungefär 100 år för oss att sig fram.
Nä, för oss handlar det om att ta sig från punkt A till B.
Och att dundra fram på tyska autobahn (typiskt att man har husvagn på kroken när man för första ggn kör där :)) är inte direkt en rolig upplevesle.
Det finns absolut inget att se på, otroligt tråkiga landskap.
Efter vägarna finns absolut ingenting förutom Rasthof med bensin och mat var 3e-5e mil.
Det handlar bara om att plöja mil.
Det är tre filigt mestadelen men innerfilen är smockad med en lastbils konvoj genom hela landet. Men det passar bra för oss att slinka in mellan dom då vi ligger på typ 90 km/h till största del.

Nåväl, vi körde på men kände efter nästan 60 mil att vi ligger bra till så vi letar upp en camping.
Då var vi i närheten av Hannover.
Googlade fram en camping som kändes ok och knappade in adressen på gpsen. Det skulle bli några mil extra men det fick duga. Vi körde mot den.
När vi börjar närma oss säger gpsen "gör en skarp vänster sväng" jag tittar åt vänster och tänker, ska vi in där?. En smal väg där det finns höjdmätar bom där det står max
2,20 meter. Nu vet jag faktiskt inte höjden på husvagnen men det kändes som att vi inte skulle komma igenom. Sökte efter alternativa vägar på gpsen men den kunde inte hitta någon. Så det var bara att fortsätta, rakt fram. Då befann vi oss på en smal tysk skogsväg och gpsen skrek hela tiden " vänd när det är möjligt, vänd när det är möjligt" ganska enerverande när det är omöjligt att vända.
Efter nån mil kom vi till en typisk tysk by där hela byn bestod av tegelhus. Här skulle vi kunna köra runt och vända. Men av nån anledning parkerar tyskarna vid vägkanten istället för på garageuppfarten så det blir jävligt tight att ta sig fram på sina ställen.

Vid ett tidigare tillfälle, då vi hade kopplat av husvagnen och glömt att ta bort backspeglarna då vi skulle åka och handla, då körde en tysk rakt in i backspegeln på en trång gata. Som tur är böjdes den bara, den blev inte skadad. Vi tog genast bort speglarna men glömde otroligt nog att sätta på dom på morgonen då vi åkte från campingen.
Sandra fick då en snilleblixt att sätta på den på sin sida i farten på autobahn. Självklart så tappade hon muttern. Fick stanna och tejpa fast den med eltejp.

Men nu var vi ju på jakt efter en camping. Efter att ha lyckats vända och ännu några extra mil så väljer vi att använda gpsen för att hitta närmsta camping.
Den lurade ut oss ännu längre på småvägar på tyska landsbyggden och givetvis så var campingen stängd när vi kom fram.
Men vi fick se lite av det riktiga tyskland iaf.

Nu började det bli mörkt och jag var frustrerad.
Barnen vill köra direkt till färjan och jag bestämde mig för att göra det, var ju bara 28 mil kvar :)

Vi 01:00 var vi framme, startade som sagt 8:30 på morgonen. Tyvärr missade vi precis påfarten till 01:15 färjan så vi fick ta 01:45 istället.
02:30 körde vi av färjan i Danmark och skulle försöka hitta en bra plats att sova på resten av natten. 03:20 parkerade vid Jysk i Maribo och äntligen fick vi sova. Då hade vi 18 mil kvar till Malmö.

Vi körde totalt 105 mil genom hela Tyskland på EN dag med husvagn utan att barnen klagade, otroligt!

Efter 5 timmars sömn forsatte vi idag till Malmö. Vi är på en fin camping med nybyggda sanitetsbyggnader.
Havsbad finns och vi har utsikt över öresundsbron.
Ikväll tänkte vi åka in till Malmö stad och kolla.
Vi blir bara här en natt innan vi åker vidare mot Ullared och sedan inlandet hem via Karlstad, Dalarna och ut vid Söderhamn innan vi är hemma runt mån-tisd.
Den här kollade vi in efter vägen i Tyskland iallafall, coolt tyckte Melvin :)