Husvagnssemester.blogg.se

En blogg som handlar om våra semesterresor med husvagn i europa.

Husvagn till salu

Publicerad 2014-07-15 18:22:00 i Allmänt,

Ja nu har vi bestämt oss för att det är dags att byta upp sig.
Vår husvagn ligger nu ute på blocket.
Det är alltså en Adria Altea 542 DT med en trevåningssäng, en liten bäddbar dinett och en stor bäddbar dinett.
Vi känner att det skulle vara skönt med en lite större vagn och framförallt så är vi sugna på att prova på vintercamping.
Den vagn vi har nu fungerar inge vidare på vintern då den bla saknar vattenburen golvvärme och isolerat avlopp.

När vi köpte vår Altea för 14 månader sedan så hade vi två barn som spelade hockey. Därför ansåg vi att vi aldrig skulle ha tid att vara i husvagnen under vintern då det var matcher varje helg.
Därför blev det en ren sommarvagn.
Dessutom är totalvikten på den endast 1200 kg vilket har gjort att jag har kunnat dra den med vanligt B-körkort med A6:an.

Men nu har läget förändrats. Båda våra killar har slutat spela hockey och det känns helt plötsligt som att vi kommer ha massor av tid över i vinter
Vi satt och räknade lite på det och kom fram till att det inte skulle vara så mycket dyrare att ha en säsongsplats i Hassela med årskort till alla i backen, jämfört med att hyrs stuga + liftkort i Åre, Vemdalen två gånger per vinter som vi gjort de senaste vintrarna.
Och med en säsongsplats kan vi ju såklart åka skidor varje helg och alla lov om vi så skulle vilja.
Kanske kan man skaffa skoter också?

Hassela skulle vara perfekt för oss då det tar MAX en timme dit på vintern.
Skulle kännas bra att kunna utnytja vagnen under hela året då man ändå betalarav den året om. Och även vinterförvaring kostar ju pengar.

Men det hänger lite på om vi blir av med våran Alrea.
Vi vill helst sälja den privat eftersom man får så lite vid inbyte. Vi får hoppas att det går vägen.
Men denna vagn har verkligen varit perfekt att lära sig allt med husvagn och camping med. Den är ju väldigt lättmanövererad.
Men nu är vi alltså redo att ta nästa steg.

Vi har tittat lite på vagnar typ Hobby 650 kmfe eller uk, Adria 663 Uk och Adria 752 uk tittat både på Classica typ år 08 och 09 och den nyare Alpinan. Men tyvärr verkar Alpinan vara för tung för vår bil så Classican är nog met aktuell för oss. Det är ju egentligen samma vagn.
Efter att ha läst på lite om hur det är att köra med stora vagnar så måste jag säga att storleken inte är något som skrämmer.

Får se hur det går med allt nu framöver.

Hemma

Publicerad 2014-07-10 10:54:00 i Allmänt,

Igårkväll kl 20 kom vi hem igen.
Hemresan gick väldigt smidigt.
Vi startade kl 10 från Göteborg och avverkade alltså de 72 milen på prick 10 timmar.
Vi gjorde bara ett enda stopp längs vägen.
Det var på Ikea i Örebro efter 30 mil.
Där blev det lite mat innan vi åkte vidare.

Vi tog in det viktigaste från husvagnen igår och idag blir det dag med mycket tvättande.
Även bilen, husvagnen och förtältet skulle behöva tvättas + den sedvanliga saneringen invändigt.

Redan nu har vi lite löst börjat planera nästa sommars resa.
Kanske åker vi då tillbaka till Marina Di Vinezia i Italien där vi var förra året.
Det är den bästa campingen som vi varit på.
Kan bli en vecka där för att sedan ta färjan från Venedig till Grekland.
Vore härligt att testa på att campa i den grekiska miljön. Dock har vi läst att campingarns där inte håller högsta klass. Men har man bara bra väder och en strand så räcker det långt.

Vi är även sugna på att byta husvagn.
Känner att vi skulle vilja ha en lite större vagn och fler saker i den.
Eventuellt är vi även sugna på att prova vintercamping. Kanske i Hassela.
Vi får se vad som händer.

Självklart kommer det bli några fler campingdagar även iår.
Blir nog någon helg här och där.

Lissebergs camping, Askim Strand (Helix)

Publicerad 2014-07-08 09:48:00 i Allmänt,

Ja nu sitter vi ute och äter frukost i morgonsolen.
Vi kom fram i Göteborg igår kl 13 och efter att vi gjort oss klara på campingen åkte vi in till Liseberg.
Det var inte det bästa vädret. Göteborg var förmodligen det enda stället i Sverige där det regnade igår. Men vi hade kul ändå.
Skurarna kom och gick och förmodligen var köerna en aning kortare än vanligt med anledning av regnet.

Vi var där till kl 22 och höjdpunkten tycker jag (Jimmy) var den för året nya berg & dahlbanan Helix.
Vilken åktur!
Den var helt otroligt. Det går inte riktigt beskriva hur det kändes att åka. Det var helt klart en av det häftigaste känslorna jag någonsin haft.
Helt olik alla andra Berg & Dahlbanor jag åkte. Det är otroligt härliga skruvar och fartökningar. Vid tre tillfällen upplever man viktlöshet.
När vagnen så småningom stannar så , jag lovar, alla människor i vagnen sitter och formligen gapskrattar. Då förstår man att man just haft en väldigt speciell åktur och alla känner likadant.
Om ni besöker Liseberg så måste ni åka denna.
Var inte rädd för kötiden. En stor del av dan kan den vara över en timme under högsäsong. Men jag lovar, det är värt väntan.

Nu ska vi strax åka in till Liseberg igen.
Idag är vädret strålande så det lär bli ännu längre köer idag.
Men alla som bor på Lisebergs campingar får komma in och åka Helix en timme innan parkerna öppnar så vi måste rappa på nu för att hinna.

I Sverige

Publicerad 2014-07-06 21:22:00 i Allmänt,

Ja sedan igårkväll är vi tillbaka på svensk mark igen.
Efter att vi lämnade Nederländerna gjorde vi ett nattstopp i Bremen i Tyskland. Var en resa på 40 mil och det borde gå relativt snabbt tyckte vi.
Men vi drabbades av STAU, STAU och STAU. Alltså köer, vilket man stöter på förr eller senare på autobahn framför allt i närheten av storstäderna.
Denna gång var det framförallt trafik olyckor som ställde till det. Vi åkte förbi två st och vi tappade ungefär 45 min x 2 på dom.
Tillslut kom vi dock fram till en helt ok camping i Bremen. Fanns pool så det blev ett kvällsbad för barnen.

Dagen efter var planen att ta oss till Malmö för att bo på samma camping där som vi gjorde förra året. Sibbarps camping.
Det var drykt 40 mil kvar dit.
Vi åkte mot Puttgarden för att där ta färjan mot Danska Rödby.
Men än en gång drabbades vi av STAU. Två nya trafikolyckor åkte vi förbi.
Så lite senare än planerat var vi framme i Puttgarden.
Innan vi åkte på färjan så besökte vi Bordershoppen som finns där.
Och ett besök där är verkligen att rekommendera om någon har vägarna förbi.
Det var helt enormt.
Taxfree kan slänga sig i väggen. Det är så här det ska vara.
Bordershoppen är ett stort fartyg ellet snarare en prom på 4 våningar som finns i hamnen i Puttgarden, alldeles brevid innfarten till färjorna.
På dessa våningar finns det osannolikt mycket öl, vin, sprit och godis.
Det står travat pall på pall med alla möjliga vin och sprit sorter och priserna är fantastiska.
Vi köpte 4 plattor av tyska ölet slotts för 58 kr/platta. Sofiero, Carlsberg Norrlansguld etc fanns för någon tia till per platta.
1 liter Grants Whiskey för 160 kr är ju också rätt billigt.
De flesta som gick med kundvagnar där hade dom helt fullproppade med varor.

Till campingen i Malmö var vi inte framme på förren kl 19.
Och det bara för att mötas av beskedet av att dom var smockfulla. Så det var bara att vända.
Vi ringde till campingen Råå Vallar i Helsingborg och dom hade som tur var plats och bara 5 mil dit. Dessutom hade dom öppet till 22:30 så det var inga problem att hinna.
Vi hann äta och handla lite innan.
Vi checkade inte in förren vid 21:30 och åtminstone vi vuxna kännde oss riktigt slitna efter flera dagar på rad med väldig långa dagar i bilen.
Efter som Råå Vallar är en riktigt fin och bra camping bestämde vi oss för att ta en vilodag och stanna här en natt till.

Idag har vi haft det riktigt skönt. Kanon väder runt 25 grader och vi har legat vid poolen och sedan grillat.
Lite problem blev det när vi meddelade campingen att vi skulle stanna en natt till. Platsen som vi stod på var bokad av någon annan senare under dagen.
Så det var bara för oss att byta plats

Men efter denna återhämtningsdag så känner vi oss nu riktigt pigga igen. Så imorgon åker vi vidare mot Göteborg. Är bara 22 mil dit.
Där planerar vi att stanna i två dagar. Förmodligen så blir det Lisebergs camping Askims Strand.
Givetvis blir det besök på Liseberg.
Ser ut att bli upp mot 28 grader så det kan bli riktigt härligt.

Eftet två nätter där planerar vi att sträckköra de sista 70 milen hem till Njurunda, borde inte vara några problem.

Underbart väder

Publicerad 2014-07-04 11:01:06 i Allmänt,

Ja vi kom efter många om och men till Holland igår, eller Nederländerna heter de väl. Vi körde genom Frankrike, Belgien och tillslut hit. Paris va en pärs, tog över en timme i ca 20 km i timmen att komma igenom stan, helt sjukt va mycket bilar.

Sen hade vi mindre tur med gpsen, fast vi hade ställt in rätt adress och allt till campingen så kom vi fel ändå. För det visade sig att precis samma gata låg i Eindhoven, 2 mil härifrån. Så vi snurrade runt där mitt i stan och kunde inte förstå vart campingen låg. Men google maps räddade oss igen och vi kom fram. Känns ju sådär att det är över 30 grader och strålande sol nu hela tiden när vi åker bil. Men vi stannar för solpausar ibland :) Idag skulle vi egentligen åka till Portgarden, Tyskland. Men efter vi insett att de är 66 mil dit, så tänkte vi om och åker till Bremen istället, 37 mil. Så vi kan ta det lugnt på campingen i eftermiddag.

Mot Holland

Publicerad 2014-07-03 10:09:58 i Allmänt,

I natt har vi bott på en mysig liten camping i Orleans, Frankrike, men nu packar vi oss vidare mot Holland. 56 mil blir de att köra idag. Barnen är helt underbara och vill bara åka mer och mer. Igår när vi hade kört i 9 timmar tyckte dom det kändes som 1 timme och ville åka till Holland direkt. Men Jimmy orkade inte riktigt det. Sen hade vi lite tur. Det stod att campingen va full när vi kom, men vi gick ändå och fråga och det fanns EN plats kvar :)

Mot Sverige

Publicerad 2014-07-02 09:23:00 i Allmänt,

Idag börjar vi åka hemåt igen.
Vädret här har varit väldigt varierande och på slutet mest regn.
Idag regnar det också så vi får packa ned ett blött förtällt.
Vi hoppas på att köra 60 mil idag, får se hur det går.

Utflykt till San Sebastian Spanien

Publicerad 2014-07-01 12:42:00 i Allmänt,

Igår åkte vi på en utflykt till staden San Sebastian som ligger i norra Spanien. Det var ungefär 10 mil från vår camping till San Sebastian.San Sebastian är framför allt känt för 2 saker. 1: De fantastiska restaurangerna. Dom har tydligen flest michelinstjärnor per capita i hela världen. På de bästa restaurangerna måste man boka bord ett år i förväg. 2: Dom har stranden La Concha som anses vara en av Europas vackraste city badstränder.Vi valde att åka upp på berget Mount Igueldo. Där har man en fantastisk utsikt över hela staden. Och att vädret var strålande gjorde ju inte saken sämre.Uppe på Igueldo visade det sig att dom hade ett litet mini nöjesfält för barn där attraktionerna liksom smälte in i miljön.Efter några timmar där åkte vi vidare till stranden La Concha där vi var ca en timme innan vi åkte tillbaka. Något restaurangbesök blev det dock inte . Väl tillbaka på campingen så blev det grillning istället följt av att se på campingens kvällsshow.Idag har dagen börjat med lite åskskurar men enligt prognosen så ska det bli riktigt fint på eftetmiddagen.Ikväll ska vi börja plocka ihop här för vi planerar att åka hemöver mot Sverige imoron. Det tar ju några dagar att ta sig dit. Eventuellt kommer vi stanna ett par nätter i Göteborg.
Så här högt upp gick en berg och dalbana runt området där uppe på berget. Det är den son Melvin och Liam åker på korten lite högre upp.