Husvagnssemester.blogg.se

En blogg som handlar om våra semesterresor med husvagn i europa.

På väg mot Katrineholm

Publicerad 2015-07-10 16:44:43 i

Vi fick plats på camingen i Malmö, så därifrån åkte vi vid halv 11 idag. Det har blåst storm hela natten, trodde ibland husvagnen skulle välta. Men va ändå väldigt glad att vi inte bodde i tält.

Idag har vi inte kommit fram till nåt speciellt mål, men just nu står gps:en på Katrineholm. Så får vi se om det blir de när vi närmar oss.

Vi tog ett snabbstopp på Gränna polkagrisfabrik för en stund sen. Milo stod och tittade väldigt intresserat när dom bakade polkagrisar och när vi gick ut sa han; Nu vet jag vad jag ska bli när jag blir stor.
Jag; jaha du vill baka polkagrisar?
Milo; Näe jag vill jobba i legofabriken 😂

Ikväll blir sista natten i husvagnen för den här gången. I morgon borde vi va hemma efter 3 härliga veckor. Ska bli skönt att komma hem och tvätta m.m. även fast vi har tvättat 2 gånger i Italien, så blir det grymt med tvätt på 3 veckor.

Vi är i Sverige

Publicerad 2015-07-09 20:11:31 i

Efter en gungig tur med färja i 18 sekundmeters vind, så har vi tagit oss genom Danmark och är nu i Malmö. Man kunde knappt gå på färjan, tur det bara tog 45 min. Nu hoppas vi att det finns plats på Sibbarbs camping här i Malmö.

Stoppad av polisen!

Publicerad 2015-07-09 15:15:34 i

Vi var nästan framme i Puttgarden när en polisbil körde upp framför oss med en röd blinkande skylt i bakrutan. Där stod det "Follow me"och vi följde efter ända fram till färjan där han stannade och på skylten stod det nu Stop. Polisen viftade med en skylt genom rutan också, så vi stannade bakom. Väldigt nervösa på vad dom skulle göra/säga. Han kom fram och sa; såg ni inte den stora skylten som sa att det va förbjudet att köra över bron med husvagn i så här hård vind? Jimmy sa att den missade vi nog.
Polisen; det var en jätte stor skylt.
Jimmy; ja men vi körde jätte sakta över bron
Polisen; spelar ingen roll, 25 euro i böter
Vi hade bara 15 i kontanter och Jimmy gav sig ut på jakt efter en bankomat. Fanns ingen, så han fick pruta 10 euro 😉
Sen till nästa problem. Vi hade fått kört efter polisen ända till färjan, men vi va egentligen på väg till Border shopen. Så polisen satte på blåljusen och stoppade bilarna bakom och en till polisbil kom och hjälpe oss så vi kunde vända på vårt ekipage på 13.2 m 😊 Pinsamt men snällt av dom.

Vi tog oss till Border shopen som är en 4 våningars färja med sprit, vin, öl och godis och billigare än tax free 😊
Nu står vi i kö till färjan som går till Danmark. Det blåser stormvindar, så man kan knappt gå ute. Fast färjan verkar gå ändå, hoppas vi tar oss över. Målet för dagen är Sverige , Helsingborg om man nu får köra över Öresundsbron.

På väg mot Sverige

Publicerad 2015-07-09 08:58:21 i

Tanken igår va att vi skulle stanna på en camping i Hannover. Men barnen tjatade på att vi skulle åka längre, helst till färjan mot Danmark. Så vi fortsatte, men efter att kört 60-70 mil och ändå har typ 20 till kvar till färjan så gav vi upp. Vi sökte upp närmaste camping med gpsen och chansade på den. Vi hamnade mitt emellan Bremen, Hamburg och Hannover på en liten mysig camping. Nu ska vi packa ihop och köra vidare mot Puttgarden. Vädret är blåsigt och kallt. Temperaturen har sjunkit ca 20 grader på ett dygn, så nu fryser man nästan.

Klättring på hög höjd

Publicerad 2015-07-07 16:46:55 i

Här på campingen finns en gigantisk klätterställning. Den har flera våningar med tillhörande linbana som man åker över sjön.
Sent igår kväll gav sig Jimmy, Melvin och Liam upp i den. Dom hade selar och va fastspända hela tiden. Så här ser den ut på håll.

På väg upp

Linbanan tror jag att dom gillade bäst 😊

Milo låg på marken och tittade på.

Idag har vi haft en till svettig dag på legoland. Det har gått åt mååånga liter vatten och vi har blivit tvungen att blöta ner oss helt flera gånger för att få svalka. Men rätt roligt med vattenkrig 😃

Nu säger vi hejdå 👋 till legoland och imorgon åker vi vidare mot Hannover.

Legoland, Tyskland

Publicerad 2015-07-06 18:16:36 i

Vi kom fram igår vid 18 tiden och hittade en okej plats tillslut. Eftersom termometern visade på 38 grader va vi tvingad att kyla ner husvagnen rejält. Så på kvällen gick vi bara runt på campingen och tittade på alla lekparker m.m. Barnen badade i en liten sjö som finns här, men vattnet va så varmt att det inte ens va svalkande. Inte förren vid 22-23 tiden kunde man gå ute utan att flyta bort.

Idag har det varit runt 25-30 grader och lite moln. Vi har varit på legoland hela dan och det va helt otroligt lite folk där. Knappt nån kö på nåt. Det enda som vi stod i kö i mer än 5 min va stockarna som åker ner för vattenfall. Milo, våran legokille va överlycklig över allt som fanns på legoland och gick duktigt runt där i nästan 8 timmar. Imorgon ska vi tillbaka dit igen!

Snart framme

Publicerad 2015-07-05 17:46:23 i

Vi är i Tyskland på mc donalds nu och resan genom Alperna har gått bra. Vi har 7-8 mil kvar till campingen och det är tokvarmt, 38 grader.
Skönt med ac i bilen.

On the road again

Publicerad 2015-07-05 07:31:00 i

Efter 10 fantastiska dagar lämnar vi nu Marina di Venezia. Nu drar vi vidare genom Italien, Österrike, alperna och målet för dagen är Gunzburg i Tyskland. 56 mil blir de idag om allt går som det ska. Vi ska nu bo på Legolands camping i Tyskland i 3 dygn och enligt vädret är det 36 grader där idag. Vi hade nog hoppats på liiite svalare. Liam fick nån form av solsting igår. Han hållde på att svimma och kunde inte resa sig, sen huvudvärk resten av dagen. Han piggnade till lite med cola, men dom dricker helt klart för lite i den här värmen. Får väl se när vi får wifi nästa gång...

Pirate cruise igår

Publicerad 2015-07-03 18:58:52 i

I går va jag och Jimmy och simmade och efter de kollade vi utflykter i informationen, såg en pirate cruise som skulle gå från vår strand kl 13. Kl va då 12.15,  så vi sprang till husvagnen och hämtade barnen och sen snabbt ner på stranden. Skeppet kom precis när vi kom ner. Vi hade ingen aning om vad de va för nåt vi hoppade på, men Milo ville så gärna se hur det ser ut i ett piratskepp. Det va pirater på skeppet och alla barn fick piratkläder, svärd och målade mustascher/skägg och tatueringar. Sen fick dom hissa flaggor och förbereda sig för att anfalla. Helt plötsligt kom det ett till piratskepp alldeles brevid som anföll med vatten. Det blev ett väldigt vattenkrig, men då blev Milo rädd, så vi fick gå och gömma oss ☺ Sen va det dans och lek med piraterna.

Just ja glömde kvällsbadet

Publicerad 2015-07-02 10:24:41 i

Vi va ju inte på Aqualandia ända till 23 igår, men på kvällen hade campingen nåt som heter splash monlight. Då öppnar dom hela poolområdet på kvällen. Hur mysigt som helt att bada i mörker och varmt va de också.

Agualandia

Publicerad 2015-07-02 10:01:12 i

Igår blev de bad från morgon till 23 :)
Först va vi på Aqualandia hela dagen som ligger i Jesolo nån mil från campingen. Ett helt fantastiskt ställe speciellt för Milo. Dom hade olika shower hela dagen och mycket med pirater, så han va överlycklig. Sen hade dom även fom värsta rutschkanorna jag nånsin sett. Även en stor pool med sandstrand och sandbotten och mycket mer. Det här vattenlandet va bland Italiens bästa och det håller vi nog med om.
Massa bilder därifrån kommer här.