Husvagnssemester.blogg.se

En blogg som handlar om våra semesterresor med husvagn i europa.

På plats på camping Le Veiux Port

Publicerad 2014-06-24 18:21:00 i Allmänt,

Ja det har hänt en hel del sen vårt senaste inlägg. Tyvärr har vi inte kunnat uppdatera bloggen pga av att vi inte haft tillgång till wifi mer än någon kortare stund.
Men nu har vi ett väldigt snabbt wifi i ca 2 veckor innan vi åker från camping Le Viuex Port i sydvästra Frankrike där vi nu befinner oss.

Vi lämnade Paris i Lördags för att åka ungefär halva vägen, ca 36 mil. Det borde gå relativt snabbt att köra de 36 milen tyckte vi. Lite märkligt tyckte vi dock det var att GPSen visade en restid på 5h 40min oavsett om man kör 130 utan husvagn.Det är ungefär vad det borde ta om man kör 90 med husvagn. Men men, vi körde på.
Efter ett tag började vi reagera på att vi aldrig kommer till någon motorväg. Vi kör på ett tag till men när vi börjar köra på riktigt små vägar och genom små byar så kom vi på att GPSen förmodlingen är inställd på att unvika vägtullar vilket det är på de flesta motorvägarna i Frankrike. Vi brukar välja att köra på motorvägarna trots vägavgifter eftersom det är mycket smidiagare att ta sig fram på dom.
Hur som helst, vi planerar om rutten på GPSen men får samma resultat och vi är säker på att vi trycker på JA när frågan om vägtullar dyker upp.  Jaha, det här är väl ändå den snabbaste tänkte vi och körde på.
Tillslut kom vi fram iaf. Startade 10:45 och var framme vid 19:00.
Senare på kvällen kollade vi upp mer angående GPSen och kom på att vi fattat frågeformuleringen fel.
Vi har tryckt på JA knappen av bara farten utan att ha läst igenom hela frågeformuleringen.
Campingen som vi tillbringade natten på var helt OK och hade bl.a. ett litet poolområde.
Men problemet var att vi inte fick bada där med vanliga badshorts, man var tvungen att ha riktiga badbyxor.

Dagen efter klev vi upp redan vi 07:00 för att den sista etappen mot vårt slutliga mål. Camping Le vieux Port.
Vi ville komma fram tidigt för att kunna göra klar husvagnen med förtält och allt plus hinna med bad och kolla in stället.
Resan flöt på riktigt bra. Ute tmperaturen började visa högre och högre temperatur, började närma sig 30 grader och känndes kanon!
Ett matstopp med 15 mil kvar sen skulle vi bara köra vidare de sista milen.
Då knackar det på dörren på husvagnen och en fransman påpekar att vi har ett trasigt däck och det är livsfarligt.
Det var inte punktering, utan däcket var avskalat på ett ställe. Ett under att han kunde upptäcka det men väldigt tur för oss. Hade vi kört på hade det kunnat gå illa.
Vet inte vad det berodde på att däcket var trasigt. Kan inte direkt komma på att vi kört på någonting.
Fransmanen var iaf väldigt trevlig och hjälpsam. Han ringde efter asistans åt oss och tolkade under tiden.
Dom har för övrigt en väldigt bra motorvägsservice i Frankrike. Får man stopp efter vägen är man garanterad service inom 30 min.
När bärgningsbilen kom trodde vi att dom skulle byta däcket på plats eftersom vi hade uppgett däckradien mm i telefon, men inget däck hade han med sig. Eftersom det var söndag så fanns heller inga däck att få tag på.
Därför var bärgning till verkstan det enda alternativet i det läget.

Bärgningsmannen kunde inte mycket engelska men var ändå mycket trevlig och hjälpsam även han. Det gick bra att göra sig förstådd ändå.
Vi skulle få sova i husvagnen på inhägnat område utanför verkstan. El och vatten fick vi så det funkade ok.
När vi kom till verkstan var kl ca 13:00 och 33 grader varmt. Frågan var vad vi skulle göra resten av dan.
Verkstan låg bara några km utan för Bordeaux som är en väldigt stor fransk stad.
Vi fick tips om ett par utflyktsmål av bärgningsmannen och hans fru som också var med.
Vi besökte bl.a. en badsjö och sedan tog vi en titt på innerstan.
Mitt i Bordeaux på typ ett torg kunde man plaska runt i vatten, jättekul och jätteblött :)

Våran "camping" på verkstan
Vi fick även tillgång till en liten stuga med vatten, tv och kaffeautomat.

Kl 8:00 dagen efter började dom jobba i verkstan men bärgningsmannen såg vi inte till så vi fick försöka förklara för de andra där, som inte pratade engelska, att vi måste ha nya däck till husvagnen.
Efter ett tag fick vi besked att dom inte får tag på några däck men ska åka och titta på ett ställe.
Som tur är kommer dom sedan tillbaka med ett par däck och vi kommer iväg vid 11 tiden.

Så igår vid 14:00 var vi framme. Denna camping är fantastiskt bra. Helt klart värd sina 5-stjärnor.
Det finns allt man kan önska sig, bl.a. ett underbart havsbad i Atlanten med härliga vågor, ett stort poolområde inne på campingområdet med vattenrutchkanor, vågpool, inomhuspool mm, här finns barer, restuaranger, lekområden, affärer mm.
Toalett och dusch områderna är av toppklass.
Det bästa är att vi fick en riktigt bra plats nära poolerna och nästan granne med ett av servicehusen på sen stor egen tomt med höga häckar runt omkring.

Idag har vi badat på förmiddan och tagit det lugnt på eftermiddagen.
Imorgon har vi inte planerat något utan vi får se vad som händer då. Ser dock ut som vädret ska bli lite sämre, moln och 20 grader ser det ut som.

Nu har vi som sagt bra wifi och vi kommer kunna göra nån uppdatering om dagen.

Här bor vi nu

Postat av: Irene

Publicerad 2014-06-24 21:28:05

Skönt att ni är framme efter alla strapatser. Det låter som ett härligt ställe, och av korten att döma verkade det inte som det gick någon nöd på grabbarna i Bordeaux heller. Har du sett mitt meddelande på Facebook, Jimmy? Kramar till er alla från mig

Postat av: Helena

Publicerad 2014-06-26 09:33:12

Hej! Jag har har följt din blogg för vi kommer att göra ungefär samma resa om en dryg vecka. Var det lättat få en husvagnsplats på campingen eller har ni bokat. Innan. Mvh Helena

Postat av: Jimmy Johansson

Publicerad 2014-06-26 11:00:15

Hej Helena,
Vi har aldrig bokat någon campingplats i förväg. På en sån här lång resa är det så mycket som kan hända och man kan känna att man vill stanna någon dag extra på någon plats.
Friheten och valfriheten är betydligt större om man åker obokat.
Vi har aldrig haft problem med att få plats på någon camping.
Dock så börjar ju högsäsongen först nu i juli. De flesta sydeuropeiska länder har sommarlov och semester från juli så det kan kanske vara lite svårare då.
Men det finns väldigt många campingar att välja bland om man skulle komma till någon som ä full.
Det som kan vara lite svårt är att få en riktigt bra plats, tex nära servicehus. Men på de flesta stora campingar brukar man få välja plats själv så vi brukar alltid hitta en plats som vi trivs på.
Just denna gång hade vi lite tur och dom som haft våran plats hade åkt strax innan.